Δευτέρα 4 Δεκεμβρίου 2023

Περί ψαλμωδίας στην ορθόδοξη χριστιανική λατρεία

Η δομή της ορθόδοξης χριστιανικής θείας λειτουργίας είναι τέτοια, ώστε να συνιστά βίωση της ζωής του Χριστού, από τη γέννηση ως την ανάστασή Του.
Ταυτόχρονα αποτελεί βίωμα και των μελλόντων, της δευτέρας παρουσίας και της Βασιλείας του Θεού, σε λειτουργικό χρόνο. (1)
“Ἀναγνώστης καθιστανέσθῳ πρῶτον δοκιμῇ δεδοκιμασμένος, μὴ γλωσσόκοπος, μὴ μέθυσος, μηδὲ γελωτολόγος∙ εὔτροπος, εὐπειθής, εὐγνώμων, ἐν ταῖς κυριακαῖς συνόδοις πρῶτος σύνδρομος, εὐήκοος, διηγηματικός, εἰδὼς ὅτι εὐαγγελιστοῦ τόπον ἐργάζεται”
(Διαταγαί Κλήμεντος Ρώμης)(2).


Βλέπουμε από την ορθόδοξη χριστιανική θεολογία , ότι ο Επίσκοπος , ο Ιερέας ,
ο Διάκονος , ο Ψάλτης και ο Αναγνώστης , οι κληρικοί δηλαδή ,
είναι εις τόπον και τύπον Χριστού , Αποστόλων και Ευαγγελιστών και έχουν την Ειδική Ιεροσύνη .

Ο λαός , ή , πιο πνευματικώς το ποίμνιο , που έχει την Γενική Ιεροσύνη , ακούει και υπακούει τον Λόγο , αποκρίνεται στα παραγγέλματα του ιερέως κατά τις δεήσεις ,
και τις ευχές και συμμετέχει στην απαγγελία γνωστών προσευχών και αναγνωσμάτων ή και εμμελών ψαλμών και των δοξολογιών.
Οι άντρες συμμετέχουν εκφώνως ενώ οι γυναίκες μυστικώς , αφώνως και εσωτερικώς όπως παρέδωσε η Κυρία Θεοτόκος και όπως ορίζει ο απόστολος Παύλος και οι άλλοι απόστολοι.

Η κυρία Θεοτόκος , αν και ανώτερη των αγγελικών δυνάμεων και όλων των αγίων ,
δεν πήγε να διδάσκει ούτε να κηρύττει , αλλά άφησε μόνο την ωδή που απήγγειλε στην ορεινή της Γαλιλαίας , επ' ευλογία του γυναικείου μοναχικού τάγματος.
Επίσης δίδαξε , και όχι μόνο στις γυναίκες , την μυστική εσωτερική προσευχή, με την εξωτερική σιωπή Της. 

Αυτή είναι η τάξη της εκκλησίας του Χριστού για να είναι οι άνθρωποι , άντρες και γυναίκες, στη Χάρη του Θεού και να χαίρονται, με την καλή χαρά, και σ'αυτόν τον κόσμο και στον μέλλοντα .
Αν κάποιοι ή και κάποιες , από δειλία ή από φαρισαϊκό εγωισμό ή χάριν των 'κοσμικών' σχέσεων ή από ακατηχησία ή οτιδήποτε άλλο , νομίζουν ότι μπορούν να διαστρέφουν την τάξη , απλώς αμαρτάνουν με αξιοθρήνητο τρόπο και είναι στον τόπο που ήταν οι ανά τους αιώνες αιρετικοί.