Κυριακή 10 Δεκεμβρίου 2023

Ἐνδυμασία και ορθόδοξη χριστιανική λατρεία

Η τάξη της εκκλησίας του Χριστού για να είναι οι άνθρωποι , άντρες και γυναίκες, στη Χάρη του Θεού και να χαίρονται, με την καλή χαρά, και σ'αυτόν τον κόσμο και στον μέλλοντα .

« Χιτῶνά μοι παράσχου φωτεινόν, ὁ ἀναβαλλόμενος φῶς ὡς ἱμάτιον, πολυέλεε Χριστὲ ὁ Θεὸς ἡμῶν ».
    Ειρμός απο την ακολουθία του Βαπτίσματος

« Συνήθισε το βλέμμα σου να μην πέφτη σε σώμα ξένο, ει δυνατόν ούτε στο δικό σου ».
    Παραινέσεις Αγίων Πατέρων , Γεροντικόν
* «Ἡ μυαλωμένη γυναίκα οὔτε τὸν πῆχυ τοῦ χεριοῦ της δὲν ἀφήνει ἐλεύθερον διὰ νὰ τὸν βλέπουν δημόσια».
    Πλούταρχος

* «Τὸ χρῶμα τῆς ντροπῆς εἶναι τὸ ὡραιότερον».
    Ἀριστοτέλης

* «Σεβάσμια ντροπή, μακάρι ἐντὸς ὅλων τῶν ἀνθρώπων εἰς τὴν ψυχὴν νὰ ἐθρονιαζόσουν καὶ νὰ ἔδιωχνες τὴν ἀδιαντροπιά».
    Εὐριπίδης



Αρχιμανδρίτη  Ραφαήλ (Καρέλιν), Για το ντύσιμο και τη σωφροσύνη
... Η Βίβλος αναφέρει ότι μετά από την πτώση, η γύμνια των προπατόρων προκάλεσε σε αυτούς αίσθημα πάθους, και γι΄αυτό, ο Θεός τους έδωσε το πρώτο ένδυμα από δέρμα ζώων.

 Να κάνουμε μια παρένθεση, επειδή πρέπει να διευκρινίσουμε ότι ο Αδάμ και η Εύα, πριν από την πτώση, δεν ήταν γυμνοί όπως το αντιλαμβανόμαστε εμείς.
Τους περιτύλιγε η χάρη του Θεού ως εκτυφλωτικό φως.
Φορούσαν ένδυμα που λες και ήταν ραμμένο από αυτό το υπέρλαμπρο και ιριδίζων φως.
Από όλα τα όντα που κατοικούσαν στην Εδέμ, από όλα τα λουλούδια που άνθιζαν εκεί, ο πιο ωραίος ήταν ο άνθρωπος μες΄στη χάρη του Θεού.
Όπως επίσης στην ανάσταση νεκρών οι άνθρωποι δε θα αναστηθούν γυμνοί:
οι δίκαιοι θα λάμπουν σαν τον ήλιο, περικυκλωμένοι από φωτοστέφανο από ακτίνες, και οι αμαρτωλοί θα αναστηθούν με σκούρα ενδύματα, όπως οι αμαρτίες τους, θα αναστηθούν με αιώνιο πένθος.


 Η 'επανάσταση' στον τομέα της ηθικής προκάλεσε και την 'επανάσταση' στο ντύσιμο.
Εμφανίστηκαν νέες μόδες.
Αν για τους χριστιανούς ένας από τους σκοπούς των ρούχων είναι να προφυλάξει τον εαυτό τους και τους άλλους από τους σκανδαλισμούς,οι νέες μόδες,ως επί το πλείστον, έχουν αντίθετο σκοπό:
να τραβήξει την προσοχή στο σώμα του ανθρώπου
και να προκαλέσει αίσθημα λαγνείας.

Εκείνοι που κυκλοφορούν μισόγυμνοι και βεβαιώνουν ότι δε νιώθουν πάθος, λένε ψέματα στον εαυτό τους. Είναι σαν τον μεθυσμένο που βεβαιώνει ότι είναι νηφάλιος και ότι απλά είναι η γη που κουνιέται κάτω από τα πόδια του. Όταν στομώνει η ντροπή, φεύγει η χάρη, το πάθος γίνεται συνεχής κατάσταση του ανθρώπου και δεν το βλέπει πλέον, σαν το ψάρι που δε βλέπει το νερό, μέσα στο οποίο κολυμπάει.

 Στις εικόνες οι Άγγελοι παριστάνονται με μακριά άσπρα ρούχα και ο δαίμονας γυμνός, μαύρος, σαν κάρβουνο, που σημαίνει πλήρη απώλεια της χάριτος.
Ιδιαίτερα απαράδεκτο είναι να στέκεται κανείς μισόγυμνος στο Ναό, ενώπιον του Προσώπου του Θεού.


Στη Βίβλο αναφέρεται ότι ο ιερέας πρέπει να φοράει μακριά ενδύματα, που κρύβουν το σώμα του ούτως ώστε, όταν ανεβαίνει τα σκαλοπάτια του θυσιαστηρίου για ιεροτελεστία, να μην τυχόν αποκαλυφθεί η γύμνια του και προσβάλει με αυτό τον Θεό.
Ο Απόστολος Παύλος δίνει εντολή στις γυναίκες να φοράνε κάλυμμα στο κεφάλι:
 για την ανύπαντρη αυτό είναι ένδειξη της παρθενίας της και για την παντρεμένη είναι ένδειξη της πιστότητας και της υπακοής της στο σύζυγο. ...
Ο Απόστολος γράφει ότι η γυναίκα πρέπει να φοράει μαντήλι για χάρη του Αγγέλου.
 Ο φύλακας Άγγελος πλησιάζει τις σώφρονες και ενώνει την προσευχή του με τη δική τους.
Και στον άνθρωπο που σκανδαλίζει τους άλλους, ο Άγγελος δεν μπορεί να πλησιάσει, όπως το περιστέρι δεν πλησιάζει στον καπνό της φωτιάς.


Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος επιπλήττει τις γυναίκες, οι οποίες, όταν πάνε στην εκκλησία, ντύνονται με ακριβά ενδύματα, σγουραίνουν τα μαλλιά και βάφουν το πρόσωπο.
Μια τέτοια γυναίκα δε σκέφτεται τη μετάνοια για τις αμαρτίες της, αλλά το πώς να προκαλεί το θαυμασμό των ανδρών και τη ζήλια των γυναικών,
ακόμα και στο Ναό.
Επίσης, ο Άγιος Ιωάννης επιπλήττει και εκείνους που επίτηδες φοράνε φθαρμένα φτωχικά ρούχα από κενοδοξία, για να τον θεωρούν ασκητή και αγωνιστή. Ο Άγιος επαινεί την πνευματική του κόρη, την Ολυμπιάδα, επειδή ντυνόταν απλά και ταπεινά για να μην ξεχωρίζει από τον κόσμο.
 Ιδιαίτερη αγανάκτηση προκαλεί η γυναίκα που φιλάει τις εικόνες με βαμμένα χείλη, αφήνοντας πάνω τους κόκκινους λεκέδες ,
ή που πλησιάζει την Θεία Κοινωνία και το κραγιόν της να πέφτει στη λαβίδα και να αναμειγνύεται με το Αίμα του Χριστού.

 Τα ρούχα πρέπει να ανταποκρίνονται στο φύλο, στην ηλικία και στον τόπο, και το σημαντικότερο, στην χριστιανική αυτοεπίγνωση.
 Τελευταία, οι γυναίκες έχουν παράδοση να φοράνε αντρικά ρούχα, τα οποία εφαρμόζουν σφιχτά στο κορμί.
Αυτές το βρίσκουν όμορφο, άνετο και μοδάτο. Όμως, εδώ υπάρχει κάτι άλλο:
η επιθυμία να δείξει το περίγραμμα του κορμιού της, σαν γραφική απεικόνιση του σώματός της.

Όταν αντί για γυναικεία ρούχα φοράνε τα αντρικά, και όταν οι άντρες σγουραίνουν τα μαλλιά τους και βάφουν τα χείλη τους, έχουμε απώλεια της αίσθησης του φύλου, ψυχική διαταραχή, και συχνά και ένδειξη διεστραμμένης φύσης.

Τώρα, παράλληλα με την αλλαγή ρούχων, όλο και διαδίδονται διεστραμμένες σεξουαλικές σχέσεις, οι οποίες σαν τσουνάμι έχουν κατακλύσει τη γη. Τώρα, πείθουν τους ανθρώπους ότι οι διαστροφές είναι φυσικές, επειδή εξαρτώνται από το ορμονικό σύστημα. Όμως, η Νεκρά Θάλασσα, που έγινε τάφος για τους σοδομίτες μαζί με το ορμονικό τους σύστημα, είναι αιώνιο μνημείο για το πόσο βδελυρή αμαρτία είναι ενώπιον του Θεού. Τα Σόδομα είχαν αποτεφρωθεί από τη φωτιά που κατέβηκε από τον ουρανό. Τα ερείπιά της τα κάλυψε η θάλασσα, και η πεδιάδα γύρω της έγινε αλατούχο έδαφος, όπου στη διάρκεια τριών χιλιάδων χρόνων δεν φύτρωναν δέντρα, δεν κτίζονταν πόλεις και χωριά, οι βεδουίνοι δεν έβοσκαν τα πρόβατα, ακόμα και τα ψάρια δεν μπορούσαν να ζουν στα νερά της Νεκράς Θάλασσας. Στη Βίβλο υπάρχει μια τρομερή προειδοποίηση, κάτι σαν κατάρα, για τους άντρες που φορούν γυναικεία ρούχα και τις γυναίκες που φορούν αντρικά.


Η σωφροσύνη είναι καθολική εντολή. Πρέπει να είναι εσωτερική κατάσταση του ανθρώπου και να φανερώνεται εξωτερικά.
Ο χριστιανός πρέπει να είναι σώφρων και μπροστά σε άλλους ανθρώπους και όταν είναι μόνος.
Χωρίς σωφροσύνη δεν είναι δυνατή η απόκτηση της χάριτος,
και χωρίς τη χάρη δεν είναι δυνατή η χαρά στη γη και η αιώνια σωτηρία στον ουρανό.


Πηγή : Αρχιμανδρίτη Ραφαήλ (Καρέλιν) , Για το ντύσιμο και τη σωφροσύνη
https://gr.pravoslavie.ru/144444.html

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου